Wandelen in de winter tips

Wandelen winter tips

De wandelpaden kleuren wit en sneeuw verandert het landschap in rap tempo. Dit wil je uiteraard niet vanachter je raam bekijken, maar zelf beleven in de natuur. Maar gladde wandelpaden en verraderlijke sneeuw maken je normale wandelrondje er niet direct veiliger op. Lees dus dit blog met tips voor wandelen in de winter.

Wat is goede wandelkleding voor een winter wandeling?

Voordat je begint aan je wandeling is het verstandig om op een weer app te checken wat de weersvoorspellingen zijn. Op basis van de verwachte temperatuur, windkracht en neerslagverwachting kan je dan bepalen voor welke winter wandelkleding je moet kiezen.

Winter wandelkleding
Staat er een krachtige wind, hou dan rekening met een veel lagere gevoelstemperatuur dan de temperatuur die in de weer app wordt weergegeven. Aan te raden is om warme isolerende kleding te dragen die water- en winddicht is, maar wel ademend zodat zweet naar buiten kan worden afgevoerd. Ga je zweten en kan het zweet niet weg naar buiten, dan loop je kans om onderkoeld te raken, dus zorg altijd dat je niet gaat zweten of draag ademende kleding. Maak gebruik van meerdere laagjes in plaats van één dikke laag, dit werkt vaak beter tegen de kou. Iedere laag heeft een eigen functie.

Op Bever.nl vind je veel winter wandelkleding

Wandel je in de avond? Zorg er dan ook voor dat je goed zichtbaar bent of draag reflecterende veiligheidshesjes.

Handschoenen en muts
Met handschoenen en muts bescherm je je handen en hoofd tegen de kou.

Wandelschoenen
Uiteraard wil je geen last krijgen van koude voeten. Afhankelijk van of er sneeuw ligt en hoe hoog deze sneeuwlaag is kan je bepalen of je met je hoge wandelschoenen gaat lopen of voor bijvoorbeeld snowboots. Let er wel op dat voor echt lange afstanden je snowboots in de meeste gevallen niet geschikt zijn. Ze houden je voeten uiteraard wel beter warm en de grip is beter. Maar ook je hoge wandelschoenen hebben vaak een betere grip in de sneeuw en op gladde wegen, dan je normale schoenen. Let er wel op dat de schoenen waterdicht zijn, anders koelen je voeten alsnog vrij snel af als er water door de schoenen komt. Bij Bever.nl hebben ze een grote collectie waterdichte wandelschoenen

Op zoek naar de beste grip? Ga dan voor antislipzooltjes onder je schoenen.

Sokken
Je hebt waarschijnlijk de neiging om voor de dikste sokken in je kast te kiezen of meerdere sokken over elkaar aan te trekken (niet doen!), maar dit zorgt er vaak voor dat je voeten gaan knellen in je schoenen. Het is dus aan te raden om vooral naar het materiaal van je sokken te kijken. Wollen sokken zorgen voor warmere voeten dan katoenen sokken. Wij raden dan ook wandelsokken aan van merinowol in de winter.

Lees ook ons blog met de beste wandelsokken

Waar je op moet letten tijdens het wandelen in de winter

Koude spieren
Je spieren zijn bij koude winterse omstandigheden minder snel warm. Zorg dus dat je je wandeltemp rustiger opbouwt dan je normaal gewend bent.

Eten
Tijdens een koude wandeling verbruikt je lichaam meer energie, omdat het naast de wandelenergie ook meer energie kwijt is aan het op peil houden van je lichaamswarmte. Zorg dus dat je voor je wandeling al goed hebt gegeten.

Drinken
Waar je bij warmte regelmatig wordt getriggerd om te drinken vanwege een te droge mond, is dit bij koude omstandigheden minder snel het geval. Toch verlies je ook bij wandelen in de kou vocht, dus aanvullen met regelmatig drinken is aan te raden. Drink je minder om het water te koud is? Neem dan een thermosfles mee die je drinken op de door jouw gewenste temperatuur houdt.

Gladde wandelpaden
Naast wandelschoenen en snowboots met een grof profiel voor meer grip is ook je wandeltechniek aan te passen aan de gladde wegen om te voorkomen dat je uitglijdt. Het bekende waggelen, zoals ook een pinguin doet is hier een voorbeeld van. Of zet iets kleinere pasjes, zodat je beter de controle houdt.

Nog een manier voor betere grip, is het gebruik van Nordic Walking stokken.

Na het wandelen

Bij thuiskomst verlang je natuurlijk naar warmte! Deze kan je vinden in een warm bad, warme douche of voor de openhaard. Trek uiteraard droge kleding aan en leg je natte kleding te drogen.

Je wandelschoenen moet je goed laten drogen. Probeer dit proces niet te versnellen met een föhn of verwarming, want daardoor gaan de schoenen minder lang mee en tast je het materiaal aan.